Ontwikkelen

We vertrekken vanuit het “krachtige kind”.

“Het uitgangspunt van Reggio Emilia is dat kinderen het meest van zichzelf en van elkaar leren”, “Als begeleiders zetten we dus een stapje achteruit: We zeggen niet voortdurend wat of hoe ze iets moeten doen, maar geven hen de tijd om zelf dingen te ontdekken. Door te observeren kunnen we inspelen op de behoeften aan uitdaging en de interesses van ieder kind. Tegelijkertijd leggen we zo een sterke basis om kinderen op hun eigen tempo en ritme te laten ontwikkelen.

We streven er naar om elk kind kansen te geven naar maximum vermogen. Elk kind heeft zijn eigenheid, daarom creëren we ruimte voor inspraak en voorzien we altijd meerder mogelijkheden qua spelaanbod. Onze activiteiten worden volgens het "open ended" principe gegeven. Het doel is niet telkens een resultaatgerichte werkje, maar om volop kansen te creëren om hun eigen creativiteit tot uiting te brengen door te ervaren en te experimenteren.

De ruimtes zijn zo ingericht dat er telkens verschillende mogelijkheden zijn. Een plekje om tot rust te komen, een plekje om te bouwen, een plekje om te knoeien, een plekje om te bewegen. Door onze ruimtes zo in te richten zorgen we er voor dat de kinderen zich fysiek, emotioneel en mentaal veilig voelen. Tegelijkertijd maken we onze ruimtes ook  aanlokkelijk en zorgen we ervoor dat het kind uitgedaagd wordt om vrij te spelen.  

Door deze stimulerende omgeving worden zowel de begeleiders als de kinderen samen uitgenodigd tot boeiende interacties die het spelen naar een hoger niveau tillen

We passen de ruimtes regelmatig aan afhankelijk van de noden van de groep.

Er wordt gekeken naar wat kinderen wel kunnen, in plaats van wat ze niet kunnen.

 

Geïnspireerd op de pedagogische theorie van Reggio Emilia.

 Pedagogiek van Reggio Emilia | Mens en Samenleving: Pedagogiek (infonu.nl)

© COPYRIGHT